Při pronájmu se může lehce stát, že se porouchá lednička, rozbije se zrcadlo v koupelně a žárovka v předsíni nebo se poškrábe podlaha. Přitom ale byste byli raději, aby to fungovalo a aby nic rozbitého ani poškrábaného nebylo. Máte v takovém případě hned volat majiteli bytu, aby sjednal nápravu? Nebo si to budete muset opravit sami?
To, jaké opravy hradí v pronajímané nemovitosti majitel a jaké nájemník, definuje občanský zákoník a podrobněji poté vládní nařízení z roku 2016. Podle občanského zákoníku je totiž nájemník bytu povinnen provádět běžnou údržbu a také je zodpovědný za běžné opravy v pronajímané nemovitosti. Co to přesně je běžná oprava a údržba, poté definuje vládní nařízení.
Běžnou údržbu platí pronajímatel
Ve zkratce platí, že za drobné opravy a údržbu v nemovitosti je zodpovědný pronajímatel bytu. Opravy i údržbu bytu poměrně jasně definuje Nařízení vlády č. 308/2015 Sb.
- Běžná údržba je udržování bytu tak, aby byla kvalita bydlení stále stejná. Myslí se tím udržování a čištění nejen bytu, ale i jeho zařízení, pokud bylo součástí pronájmu. Jde tedy o pravidelný úklid kuchyně, koupelny, záchodů nebo umývání podlah, čištění odpadů nebo obkladů stěn.
- Drobné opravy jsou pak opravy bytu a jeho vybavení, které nařízení definuje věcně a také rozsahem výše nákladů. Mezi drobné opravy tak patří například malé opravy podlahy, dveří, oken, omítky. Patří tam například i výměna žárovky nebo oprava vadného vypínače. Výše nákladů za tuto opravu by neměla přesáhnout 1000 Kč.
Roční limit
Nařízení vlády také stanovuje roční limit pro drobné opravy. Neboli do jak velké částky za rok je za tyto drobné opravy odpovědný nájemník. Tento limit je stanoven na 100 Kč za metr čtvereční pronajímané plochy. Sklep, balkon nebo lodžie se v tomto limitu počítají pouze z poloviny. Nad tento limit je poté za opravu finančně zodpovědný majitel nemovitosti.
Každou větší opravu je tak dobré nahlásit majiteli. Ale nebudete přeci hlásit každou prasklou žárovku nebo odloupnutou omítku. Za tyto drobné opravy je zodpovědný pronajímatel.
Kdo škodu způsobil?
Je také nutné pamatovat na to, že pronajímatel je zodpovědný za škodu, kterou sám způsobil. Pokud tedy rozbil okno nebo vytopil koupelnu, tak za opravu následků je odpovědný ten, kdo to způsobil. Oproti tomu je majitel odpovědný třeba za situaci, kdy by vám koupelnu vytopily prasklé stupačky v koupelně.
Opravy spotřebičů a plynového kotle
Pro opravy spotřebičů platí stejné pravidlo jako pro ostatní běžnou údržbu. Pokud se porouchá například pračka nebo myčka nebo sporák v pronajímaném bytě a pokud jsou tyto spotřebiče součástí pronájmu, tedy nejsou majetkem nájemníka, tak za náhradu a opravu bude zodpovědný majitel nemovitosti. Nájemník je odpovědný pouze za drobné opravy do výše 1000 Kč.
Jedním z velmi častých spotřebičů je také plynový kotel. Přičemž za revizi nebo pořízení nového kotle je zodpovědný pronajímatel nemovitosti. Nájemník je poté zodpovědný za běžnou údržbu kotle a nájemník také platí servisní prohlídky kotle. Přičemž pokud by údržbu kotle nájemník nějak zanedbal, tak majitel bytu může požadovat částečnou úhradu případné opravy kotle.
Článek Co je to drobná úprava a oprava v bytě při pronájmu? se nejdříve objevil na Hypoindex.cz.
Source: Hypoindex.cz
Co je to drobná úprava a oprava v bytě při pronájmu?